Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obchvat Svoru v rychlém tempu.

article preview

Obchvat Svoru v rychlém tempu.

(Byli jsme se podívat.)

 

Zdá se to být neuvěřitelné, ale více než rok jezdíme ze Cvikova od obce Svor do Nového Boru již  po nové čtyřpruhové rychlostní silnici, která ve Svoru začíná kruhovým objezdem o průměru 80 metrů (obr. č. 1). Stavba rozšíření silnice 1/9 začala v srpnu 2022 a uvedená do provozu byla v července 2024. To nám to uteklo.

 V době, kdy probíhala stavba čtyřpruhové silnice se objevily i úvahy, že v nedaleké budoucnosti bude po silnici 1/9 a 1/13 projíždět v místě kruhového objezdu denně až 17 000 automobilů, z toho velký počet kamionů. Za takové situace se stane Svor neprůjezdným.  

1-svor-kruhovy-objezd.jpg 1a-silnice-1-9-dnes.jpg

 Obr. č.1 (křižovatka a Svor)

V nepřehledné pravoúhlé zatáčce a následném  až kilometr dlouhém 8% stoupání (místy i 11%, překonává se převýšení 100 metrů), je po mnoho let provozu na této „pražské“ silnici do Německa, dnes neúnosnou zátěží pro obyvatele obce, ale i pro řidiče. Zejména za sněhu v zimě.

 Přesto se záměr diskutoval dlouho a realizace vypadala jako „hudba“ vzdálené budoucnosti. Pravdou je, že stavba obchvatu započala následně v krátkém rozmezí po ukončení první stavby rozšíření 1/9. Již při stavbě kruhové křižovatky je na pozadí vlevo viditelná hromada odtěžené zeminy v místě budoucího náspu obchvatu.

2-orientacni-plan-stavby-obchvatu--2.jpg

Obr. č. 2

Prostorové řešení objezdu rozlehlého Svoru nabízelo spíše laickou představu velkého oblouku za obcí, ve směru silnice 1/13 (obr. č. 2). To by však kruhový objezd musel být za obcí ve směru ke Cvikovu. Technické řešení se objevilo v nákresu kruhové křižovatky, kde již bylo vyznačené použité jiné řešení výjezdu z křižovatky do obchvatu. Tak jak je provedeno na situačním nákresu (obr. č. 2).

Okružní křižovatka je pětiramenná, současný vjezd do Svoru ve směru na Rumburk bude skoro až k autobusové zastávce „Na otočce“ zrušen. Nový vjezd a výjezd ze Svoru do křižovatky, bude řešen protilehlým obloukem.

3-autobusova-zastavka-svor.jpg 4-nasep-obchvatu-svor.jpg

Obr. č. 3 a č. 4

Pro přehlednější orientaci na situačním plánu (obr. č. 2) připomínáme, že po dokončení stavby bude část původní silnice 1/9 procházející Svorem zachována v celé původní délce a asi i šířce. Ale stane se místní komunikací silnice 3. třídy, v přímém směru bude napojena do původní silnice do Rousínova (Cvikov). Autobusové linky, které pojedou na obchvatu směrem od Rumburku a od Cvikova, minou Svor na kruhové křižovatce.

Ve směru na Nový Bor je na rychlostní komunikaci zrekonstruována původní stanice autobusů (obr. č. 3). Stanice má zhotovený „ostrůvek“, který jí odděluje od silnice a přístupový chodník pro obyvatele Svoru. Na této stanici budou zastavovat všechny autobusové linky od Rumburku, ale také ze Cvikova (silnice 1/13), které dříve zajížděly na „otočku“.

Situace v protisměru se pro autobusy přijíždějící od Nového Boru do Svoru naopak nezmění. Stanici na rychlostní komunikaci by bylo možné vybudovat jen podchodem, nebo lávkou. V tomto směru není před kruhovou křižovatkou místo pro bezpečnou zastávku.  Proto autobusové linky budou zajíždět do původní stanice „na otočce“ (smyčka odbočení do Svoru je znázorněna modře).  

V současné době probíhají práce na celé délce stavby obchvatu. Z velké části bude nová silnice umístěna na vysokém náspu, místy vysokém až 12,5 metru.

Některá přemostění jsou provedena z prefabrikátových dílců a jsou to spíše betonové tunely, uložené do vysokého náspu (obr. č. 4).

5-jizni-cast-obchvatu-.jpg 6-severni-cast-obchvatu.jpg  

Obr. č. 5 a č. 6

 

Jižní část stavby (obr. č. 5) začíná u kruhové křižovatky nájezdem na násep, pod ním je první stavba obchvatu, podchod pro pěší (obr. č. 2). Následně bude pokračovat 32 metrů dlouhý most přes Boberský potok. Součástí je také zrušení původní cesty a vybudování nové, umístěné níže. Na úrovni dlouhé budovy je rozestavěné místo pro prefabrikát mostu (tunelu) pro polní cestu. V tomto místě bude začínat na vozovce vytvořený stoupací pruh.

  7-ekodukt.jpg 8-ekodukt-a-nasep.jpg

Obr. č. 7 a č. 8

Silnice 1/9 v téměř kilometrovém stoupání rozděluje souvislý lesní pás, je ale průchodná pro pohyb zvěře. Vysoký násep obchvatu tomu však brání. Proto je v horní části obchvatu zřízen ekodukt (obr. č. 7), podchod pro zvěř. V pozadí za ekoduktem je již viditelný blížící se násep (obr. č. 8). Jsme ve druhé, severní části obchvatu (obr. č. 6).

  9-premosteni-stare-silnice.jpg

Obr. č. 9

Shodou okolností šipka na vozovce je umístěna před místem, kde se původní silnice 1/9 změnila na silnici III/26842 do Rousínova a  prochází prefabrikátovým mostem-tunelem délky 16 metrů pod vysokým náspem obchvatu (obr. č. 9).

10-premosteni-zel.-drahy.jpg 11-tunel-pro-zleznici.jpg

Obr. č. 10 a č. 11

Po pravé straně silnice 1/9 z pohledu od Rumburku násep s novým mostem překříží další překážku (obr. č. 10), železniční trať Nový Bor-Svor-Rumburk. Fotografie prefabrikátového tunelu je pořízena ze současného železničního mostu na silnici č. 1/9 (obr. č. 11).

12-nova-rousinovska.jpg 9-most-st.-rousinovske.jpg

Obr. č. 12

  Silnice do Rousínova (obr. č. 12) prošla tunelem v náspu a po stávajícím mostě nad tratí v místě původní odbočky, sjíždí serpentinou do údolí. Od tunelu (přemostění), ale Rousínovský vrch asi neuvidíte, bude zakrytý náspem obr. č. 13).

12-osboceni-stare-rousinovske.jpg 13-rousinovska-serpentina.jpg

Obr. č. 13

Stará silnice spojí Svor s Rousínovem a následně prochází Martinovým údolím do Cvikova (obr. č. 13). Silnice č. 1/9 v tomto místě končí, je přerušená náspem a až k Rousínovskému vrchu bude zřejmě demontována. Obchvat Svoru končí v místě, kde se násep s novou silnicí opět napojí na původní silnici 1/9 ve směru na Rumburk (obr. č. 13-vpravo).

Co říci závěrem. Stavba byla zahájena koncem října 2024. Celková délka obchvatu Svoru měří téměř 1900m. Cena za zhotovení stavby je půl miliardy korun. Součástí stavby obchvatu je 35 nově vybudovaných objektů. Za 18 měsíců, to je v květnu 2026 by měl být obchvat zprovozněn.

Na stavbě jsme se byli podívat 27. srpna. Bylo zřetelně vidět, že se intenzivně pracuje již na celé délce stavby. Stejně, jak se podařilo Ředitelství silnic a dálnic s předstihem dokončit předcházející stavby rozšíření silnice 1/9 mezi Novým Borem a Svorem a následně i velkou pětiramennou kruhovou křižovatku, tak se to zřejmě podaří i při obchvatu Svoru.

Staré pohledy a vzpomínky se stanou minulostí s následnými dojmy, které jsme uvedli v začátku tohoto příběhu. K nové historii této stavby lze připojit i nález na staveništi obchvatu z doby 18. století.  V počátku stavby probíhal v celém prostoru archeologický průzkum.

 

5a-dolni-cast-obchvatu-.jpg 13-vlci-jama-2025-2.jpg

Obr. č. 5a

Archeologové v květnu odkryli povrchovou vrstvu pastviny, a nalezli v místě žluté šipky kamennou stavbu ve tvaru studny. Studna byla zasypána hnojem a kamením s jílem. V nasypaném materiálu byly nalezeny keramické střepy, které pocházejí z 18. století.

Po vyčištění studny upřesnili názor a rozhodli, že jde o vlčí jámu, přesněji past na vlky. Jáma je umístěna poblíž polní cesty (u dlouhého objektu vpravo), pro kterou se v místě staví přemostění-tunel.

 

16-vlci-jama-1695.jpg

Vlčí jáma z r. 1695

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/pri-stavbe-obchvatu-svoru-na-ceskolipsku-objevili-archeologove-past-na-vlka

  

14-vlci-jama-s-archeologem.jpg 15-vlci-jama-ve-svoru.jpg

Past na vlky nalezená ve Svoru má průměr 1,8 metru a je hluboká 2,5 metru.

Obr. č. 14

Vlci, kteří v dnešní době žijí v této části Lužických hor, se nemusejí obávat vlčích pastí. Pro zvěř, i pro vlky, budou mít v náspu pohodlný a bezpečný ekodukt-tunel a pak místní komunikaci silnici do Rousínova, původně velmi frekventovanou 1/9 (obr. č. 14). Tu v poklidu přeběhnou do dalšího lesa, který je součástí lesního masivu až k Tolštejnu.

Turisté z Trávníku a Naděje se v květnu 2026 projdou přes Milštejn do Rousínova a polní cestou s dalším tunelem pro pěší v náspu dojdou přímo do Svoru, na zastávku autobusu na silnici 1/9 směrem do Nového Boru.

Členy Spolku Trávník a Naděje,

jeho příznivce a čtenáře Zpravodaje,

zdraví administrátor Zpravodaje.

  V Trávníku a Naději

18. září 2025