Jdi na obsah Jdi na menu
 


Hlavní stránka v říjnu a listopadu 2023

 

article preview

Trávník a Naděje v říjnu a listopadu 2023

 

Ti členové našeho Spolku, kteří ještě mohli souvisle pobývat ve svých domech a chalupách a neodjeli do trvalých bydlišť, si užívali velmi příjemný a hezký podzim. Nastal čas sklízení úrody jablek a dalších produktů zahrad. Úroda jablek se v Trávníku kupodivu blížila loňskému stavu. Dokončovaly se potřebné opravy a realizovaly se i úpravy, o které jsme požádali Obecní úřad při jednání naší srpnové výroční členské schůze. Proběhl i podzimní pochod důchodců  na zříceninu hradu Kamenice. Úspěšně jsme absolvovali i poslední posezení sousedů u ohně s občerstvením.

1-cesta-pod-slepicarnou.jpg 2-upravena-cesta-pod-slepicarnou.jpg
Obr. č. 1 a č. 2

Služby města Cvikova, které provedly podzimní sekání trávy v Trávníku a Naději, nově také vysekaly cestu (obr. č. 1 a č. 2), kterou známe pod názvem Pod slepičárnou. Protože byla cesta z Trávnického kopce na trávnickou náves často neschůdná, prováděli dříve sekání cesty Pod slepičárnou sousedé vlastními silami.
S narůstajícím věkem je taková činnost v nerovném terénu obtížná. Proto jsme Obec požádali, a SMC cestu do široka posekaly( obr. č. 2).  Předpokládáme, že byla zařazena do pravidelného plánu sekání trávy.

3-puvodni-projekt-chalupy.jpg
Obr. č. 3

V diskuzi na VČS bylo nejvíce připomínek ke stavu nové stavby v Naději. Stavebník mimo jiné nedodržel navržený vzhled chalupy a základní rozměry schváleného půdorysu stavby. Rozměrově předimenzovanou stavbu budovy, vzhledově neodpovídající schválenému  záměru (obr. č. 3), stavební odbor MÚ ve Cvikově zastavil. Účastníci schůze také kritizovali architekturu vzhledu stavby, především atypický vzhled oken a dveří, který nekorespondoval se schváleným projektem stavby chalupy(obr. č. 3). 

4-rijnovy-stav-stavby.jpg
Obr. č. 4

Stávající koncepce stavby zatím nerespektuje prostředí chráněné oblasti Lužické hory. Upozornili také na špatné zabezpečení stavby.

Na stavbě se údajně provádějí zajišťovací práce. Vypadá to však, že firma také provádí trvalé stavební úpravy( obr. č. 4). 
Závěrem stanoviska stavebního odboru, který jsme navštívili, je doložení potvrzení souhlasu Správy CHKO v Jablonném v Podještědí se změnami v projektu, a s pokračováním stavby. K nějaké dohodě údajně došlo, termínem zůstává konec roku. 

5-stara-cesta-dolni-travnik-2.jpg 6-strzeni-povrch-stare-cesty.jpg
Obr. č. 5 a č. 6

V několika posledních letech jsme na výročních členských schůzích diskutovali o nutnosti rekonstrukcí silniček a cest v Trávníku a Naději. Nebyly peníze, které v té době byly nutné na jiné akce ve městě.
 Letošní příslib Obecního úřadu ve Cvikově o provedení rekonstrukce cesty od transformátoru do dolního Trávníku (obr. č. 5), byl realizován. Je to úspěch dlouholetého úsilí Osadního výboru a našeho Spolku. Bylo také podpořeno trvale bydlícími účastníky, protože došlo u některých pozemků cesty ke směně tak, aby celá renovovaná část cesty byla v majetku obce. 

 

7-obnovena-cesta-dolni-travnik-.jpg 8-priprava-cesty.jpg
Obr č. 7 a č. 8

30. října nastoupila vybraná firma s technikou a pracovníci zahájili rekonstrukci. Bylo provedeno stržení kamenitého povrchu původní „asfaltky“ (obr. č. 6) a povrch byl vyrovnán štěrkem a zaválcován (obr č. 7 a č. 8). Následující den měl dorazit finišér. Pršelo, a navíc se finišér porouchal. Práce byly odloženy o týden.

 

9-obnovena-cesta-dolni-travnik-.jpg 10-obnovena-cesta-dolni-travnik-.jpg
Obr. č. 9 a č. 10

V pátek 10. listopadu finišér dorazil a v průběhu dopoledne položil na celou cestu od křižovatky v dolním Trávníku (obr. č. 9 a č. 10) nový koberec asfalto-štěrkové živice. Fotografie nám zaslal pan Josef Krabec, za což děkujeme. Vypadá to dobře, po mnoha letech získal Trávník cestu s odpovídajícím povrchem.

11-obnovena-cesta-dolni-travnik-.jpg 12-obnovena-cesta-dolni-travnik-.jpg
 Obr. č. 11 a č. 12

Celá délka pásu je asi 330 metrů a má šířku 3 metry. Renovace cesty stála 700000Kč. (Pro představu 1 metr stál asi 770Kč.) Dokončovací práce se provádějí ještě v této době.

 

13-hotovo-nova-cesta-do-dolniho-travniku-.jpg
Obr. č. 13

Uzavírací natažená páska zamezovala provoz do příštího dne, kdy teprve mohla na cestu vjíždět těžší vozidla. V té době jsme nemohli být na místě, tak se stalo, že pásku asi nikdo slavnostně nestřihl. Škoda.

Za Spolek i za Osadní výbor děkujeme našemu městu a věříme, že se co nejdříve naleznou prostředky na rekonstrukci povrchu silničky Trávník-Hamr a poté i cesty na horní část Trávnického kopce.


14-mapa-stavby-prujezdu-3.jpg 
Obr. č. 14

Využijeme příležitosti rekonstrukce cesty, která je pro nás v Trávníku důležitá podobně, jako je mnohem náročnější jiná silničářská stavba, která se nás v průběhu tohoto roku velmi týkala. Jde o výstavbu nového tři a půl kilometru dlouhého úseku čtyřpruhové silnice mezi Svorem a Novým Borem (obr. č. 14). Současný průběh stavby je zřejmě již za polovinou plánované doby výstavby. Po celou dobu letošní přítomnosti v Trávníku stavbu bedlivě sledujeme, protože touto silnicí do Trávníku a Naděje přijíždíme. Trochu mylně jsme si vysvětlovali stavbu dvou rozsáhlých přemostění, která se dokončují. Jsou to mosty přes migrační trasu zvěře (obr. č. 14). 

 

15-svor-brezen-022.jpg 16-svor-brezen-022.jpg
Obr. č. 15 a č. 16 (17.3.022)

Další přemostění, které se ukončuje je MUK (místní účelová komunikace)-původní odbočka do N. Boru. Přemostění cyklo lávkou před Svorem, které není součástí stavby a bude dodatečně napojené na cyklo stezku sv. Zdislavy, vedené na bývalém svršku železnice do Cvikova. Stavba započala přípravnými pracemi v březnu r. 2022 (obr. č.15 a č. 16).

 

17-svor-rijen-023.jpg 18-svor-5010.-023.jpg
Obr. č. 17 a č. 18

Technologie stavby je pro nás novinkou, hrozby uzavírek a objížděk, jízd na semafory, předcházely stavbu a na veřejnosti vyvolávaly obavy. Stavba probíhá za provozu, těžká technika je v samé blízkosti velmi živé komunikace. Přemisťují se „hory“ původního podloží, vytvářejí a otevírají se strmé strže, kde směšně působí nevysoké silniční hrazení. 

 

19-snimek-obrazovky-2023-11-13-140729.jpg  20-snimek-obrazovky-2023-11-12-121636.jpg
Obr. č. 19 a č. 20

Velmi rychle se zhotovují a do provozu zařazují nové pruhy vozovky, a tím se ruší používání semaforů. Dopravní značení se mění průběžně, někdy jsou průjezdy „krkolomné“, ale sjízdné. Průjezd stavbou je zajímavou „exkurzí“, jak se dá moderně a rychle stavět. Lze si však představit jak příští řidič vyjíždějící z dvoupruhové silnice projede tři a půl kilometru po hotové čtyřpruhové silnici, a opět vjede do dvoupruhové  (obr. č. 15 a č. 16) kroutí hlavou a myslí si své o částce půl miliardy. Vrátíme se k tomu v další části článku.

21-pudorys-obchvatu-2.jpg

Obr. č. 21 


Souběžně se ve Svoru buduje nová velká okružní křižovatka (obr. č. 21) tzv. kruháč. Na půdorysu se promítá stav před a po připojení obchvatu Svoru a je zde nový výjezd ke hřbitovu. Stavba je již průjezdná. Průměr křižovatky je velký, tím mohou křižovatkou projíždět plynule (obr. č. 22) i velké kamiony, pro které je stavba určena prioritně. 

 

22-okruzni-krizovatkasvor.jpg
Obr. č. 22

Zatím se projíždělo pouze polovinou kruháče v obou směrech, ale v současnosti je asi již zprovozněn i druhý protisměrný pruh. Představíme-li si jakou dopravní zátěž způsobuje dlouhé roky průjezd silnice č. 9 Svorem (obr. č. 23), kterou dobře známe ze stanice autobusů do Boru a Prahy z tzv. otočky, víme, že jediným řešením je obchvat Svoru.
Na půdorysu kruháče (obr. č. 21) a na (obr. č. 14) je obchvat vyznačený.

 

23-svor-soucasny-stav2-.jpg

Obr. č. 23

První úsek I/9 bude čtyř pruhový, u Svoru zmizí nebezpečná křižovatka - Zdopravy.cz


Není přesně stanoveno kdy začne jeho stavba, ale po dokončení úseku Bor-Svor je to již v dohledu.

Pamatujeme dobře původní silnici z Boru lesem přes železniční přejezdy a po čedičové klouzající dlažbě. Pokyvovali jsme tehdy pochybně hlavou při velké přestavbě na novou magistrálu, které padl za oběť velký kus lesa.
Po čase to vše zarostlo novým, velkým lesem. Stejně tak tomu bude i v případě nové čtyřpruhové silnice, která je v místě sice neobvyklá, ale není výjimečná, známe jí jako „starou“ součást tehdy zkapacitněné silnice Liberec – Jablonné – Cvikov.

 

24-zkapacitneni-n.bor-svor-vyrez.jpg
Obr. č. 24

 

Poslední část tohoto článku je spíše zamyšlením nad některými otázkami, na které jsme narazili v předešlé části. Jejím hlavním smyslem bylo konstatování, zda jsou drahá stavební řešení takových zkapacitnění jako je Nový Bor-Svor smysluplné a oprávněné? Má to dost odpůrců, kteří pochybují. Nejrozumnějším řešením této otázky bude asi zpětný pohled z větší výšky.

Je jím kruh na mapě (obr. č. 24). Jde o výřez zvětšeného Českolipska na mapě severních Čech, mezi dálnicemi č. 8 a č. 10. Z výšky vidíme modrou síť silnic I. třídy a slaběji silnic II. třídy. Dálniční síť je zatím značně nedokončená a nemůže být v Česku příliš hustá, vždy bude velmi důležitá místně funkční síť silnic I. tř.. Po ní se stále budou pohybovat především narůstající počty velkých kamionů. Tato situace si již v současnosti vynutila budování kruhových křižovatek.

 

25-zkapacitneni-n.bor-svor-vyrez.jpg

Obr. č. 25


Asi obtížně si můžeme představit kolik kamionů  musí denně dorazit do Mladé Boleslavi (v současnosti i gigalinerů-dvojitých kamionů).

Do kamionu se vejde 150 kubíků nákladů, o padesát procent více, než do běžné soupravy. V praxi to znamená, že namísto 53 kamionů pojede mezi Rokycany a Mladou Boleslaví 35 kamionů týdně.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dlouhe-kamiony-dalnice-cesko-zivotni-prostredi.A170215_161812_eko-doprava_rts

Hlavní tíži ponesou v budoucnu silnice I. tř. Na Českolipsku její páteř tvoří silnice I. tř. č. 9,13,15,38 a část č. 35. Zkapacitňování silnic probíhá dlouhodobě, příkladem je pro nás silnice od Liberce až do Svoru, se všemi již používanými obchvaty. Nejde pouze o zvýšení objemu přepravovaného zboží, ale také o zlepšení životního prostředí obyvatel měst a vesnic, kterým se obchvatem doprava vyhne. Zrychlení a průjezdnost všech vozidel křižovatkami se zkvalitní na okružních křižovatkách (kruháčích), nemluvě o zlepšení bezpečnosti všech uživatelů.
 
 

26-svor-bor-kapacitneni.jpg 27-obchvat-svoru.jpg

Obr. č. 26 a č. 27

Podíváme-li se na síť Českolipska (obr. č. 25), tak na první pohled vidíme, že úsek silnice č. 9 pod označením 1 v kroužku Nový Bor- Svor, může být, při odhadu denního provozu počtu 17 000 aut v r. 2035, Achillovou patou této severočeské magistrály. Při průzkumu v r. 2019 projelo oběma směry po úseku Svor-N. Bor za den 12814 vozidel. Podle pentlogramu k r. 2045 je to v obou směrech 16404 vozidel. Při značném počtu kamionů. Celkové náklady zkapacitnění úseku by měly být ve výši 544.445.555 korun bez DPH. Dokončení stavby, včetně kruháče, by mělo být do konce r.2024. (infoletak_s9-novy-bor-svor_zkapacitneni pdf – Hledat.html)

 

28-obchvat-sosnova-dubice--dolni-libchava.jpg 29-n.bor-arnultovice.jpg
Obr. č. 28 a č. 29

Významným zkapacitněním na silnici č. 9 bude dokončení obchvatu České Lípy. Obchvat byl zahájen výstavbou mimoúrovňové křižovatky v Sosnové v r. 2008, v r. 2010 byla stavba zastavena a končí na začátku Č. Lípy. Stavba druhého úseku do Dolní Libchavy (obr. č. 28) v délce 1,5 km, by měla být zahájena počátkem r. 2024. Cena druhého úseku za necelých 544 milionu korun bez DPH. V r. 2024 by měla proběhnout stavba mimoúrovňové křižovatky v Okrouhlé (obr. č. 29), na kterou by se v budoucnu měla napojit třetí – poslední část obchvatu, úsek z Dolní Libchavy k Novému Boru. Tuto část chce ŘSD začít stavět v roce 2026, stavba by měla trvat dva roky.

 

30-zahradky-.jpg

Obr. č. 30 


Členové našeho Spolku, kteří jezdí z Prahy, pamatují při jízdě tzv. Oudolíčkem, jak se jezdilo přes Dubou, Jestřebí a Zahrádky. V celé délce jde o silnici č. 9, ale s napojením silnice č. 15 v Zahrádkách a č.38 v Jestřebí. 
Zahrádky od středověku patří k významným křižovatkám cest. Směrem od Prahy na kraji Zahrádek od č. 9 odbočuje značně frekventovaná silnice na Úštěk a Litoměřice. Denně místem projíždí 11000 vozidel. Od 1. 12 2021 byla zprovozněna kruhová křižovatka za 22 milionů korun (obr. č. 30). Průjezd křižovatkou je mnohem plynulejší a bezpečný.

 

31-stvolinky--kravare-zkapacitneni.jpg

Obr. č. 31

 Odbočíme-li zde na silnici č. 15, u Stvolínek projíždíme novým obchvatem Kravař s kruhovým objezdem. Původně Kravaři projíždělo 4600 vozidel denně. Vybudováním nového obchvatu (obr. č.31) od Stvolínek s kruhovou křižovatkou za 297 milionů se zvýšila kapacita silnice, její bezpečnost a úleva obyvatelům Kravař, což jsme zjistili na výletu PPD na hrad a kopec Ronov.

 

32-jestrebi.jpg
Obr. č. 32 

Vrátili jsme se do Zahrádek kde po silnici č. 9 se jede na křižovatku do Jestřebí (obr. č. 32). Křižovatka byla mimořádně nebezpečná, dokonce smrtelná i když byla velmi přehledná. Byl a je zde velmi velký provoz, místem denně projede kolem 11 tisíc aut, z toho čtvrtinu tvoří nákladní vozidla. Na jaře letošního roku začala za provozu výstavba kruhové křižovatky. Přestavba vyjde na 44,5 milionu korun a probíhala rychle. Od konce léta se již na kruháči plynule jezdí. 

 

33-obchvat-dube.jpg
Obr. č. 33


Naší poslední zastávkou na jihu Českolipska je obchvat Dubé. Byl otevřen již v r. 2017. Podstatně ovlivnil provoz na silnici č. 9, zejména Oudolíčkem. Má délku tři kilometry. Celá realizace s třemi mosty stála tři čtvrtě miliardy korun.

35-silnice-263--kamenice---c.-lipa.jpg 34-na-prachen.jpg

Obr. č. 34 a č. 35

Vrátíme se opět na sever do České Kamenice, kde jsme letos v září byli s PPD (podzimní pochod důchodců) na výletě, jak je napsáno v úvodu článku. Ústecký kraj zatím neplánuje obchvat města. V Kamenici si na to stěžují, jak jsme zjistili při pochodování k nádraží po přetížené silnici nejen osobními auty, ale hlavně velkým množstvím velkých nákladních vozů. Kamenice si prosadila náhradní řešení. Ústecký kraj zrekonstruoval za 163 milionů korun 9 kilometrů silnice II. tř. č. 263 (obr. č. 34), na kterou právě před nádražím najíždějí především těžké kamiony. Ta navazuje na již dříve zrekonstruovanou silnici č. 262 do České Lípy. Tím se vyhnou podstatné části města, ale především nejedou šest kilometrů do strmého kopce na Prácheň (obr. č. 35). 

Tím se může stát, že když sjíždíte z kopce od Varhan ke Kamenici, potkáte třeba ojediněle jedoucí kamion v protisměru. Tím se také ulevilo kráse Varhan na Práchni (obr. č. 36).

36prachen-varhany.jpg

Obr. č. 36

V závěru článku se opět vrátíme z výšin na zem. Připomeňme, proč jsme tu exkurzi po silničních stavbách v našem okolí dělali. Je zkapacitnění silnice N. Bor-Svor výhledově nutné? Co jsme zjistili. Podstatné je, že v posledních asi sedmi letech, až do současnosti, proběhla na páteřních komunikacich silnic I. tř. v celém Českolipsku, intenzivní stavební činnost. zvýšila nejen kapacitu, ale i plynulost, bezpečnost a zkvalitnění životního prostředí v okolí při očekávaném zvýšení provozu na všech těchto komunikacích.  Proto je dokončení čtyřpruhové stavby Bor-Svor, včetně kruhové křižovatky a obchvatu Svoru, nutností.

Pouze stavby o kterých jsme hovořili stály daňové poplatníky několik miliard korun. Ještě chybí např. obchvat Zahrádek, obchvat Č. Kamenice a další.
Můžeme jen souhlasně konstatovat, že nám v Trávníku a Naději již dnes, pokud projíždíme po upravených silnicích, není lhostejné zkvalitnění jízdy po těchto silnicích a zlepšení naší bezpečnosti. 

 

Zdravíme všechny členy 
Spolku Trávník a Naděje
a naše příznivce a další čtenáře.

Administrátor  Zpravodaje Trávník a Naděje.

Praha 16. listopadu 2023