Aktuality v Trávníku a Naději červen a červenec 2024

červen a červenec 2024
Pro celoroční činnost Spolku Trávník a Naděje byla bezesporu nejdůležitější aktivitou léta návštěva zástupců Spolku u pana starosty Petra Vrabce, na cvikovské radnici.
I když proběhla až v počátku července, byl v několika posledních letech při této návštěvě starosta města pozván na Výroční členskou schůzi. Je to v době, kdy je již známo, jak v letních měsících proběhnou dovolené. Vždy starostu doprovází několik úředníků města, kteří se zpravidla účastní diskuze s účastníky schůze.
Obr. č. 1
Zástupci Spolku, předseda p. Stanislav, místopředseda p. Rutar a členka Rady a předsedkyně Osadního výboru pí Solloch, 3. července dohodli s p. starostou jeho účast na této veřejné schůzi, která se bude konat 17. srpna 2024, od 10,30h v rekreační chatě Jablotronu v Trávníku (pozvánka je uvedena na konci tohoto článku).
Obr. č. 2 a 3
Aby bylo možné připravit dobře jednání spolkové schůze, se současně při návštěvě u p. starosty diskutovaly některé podněty členů spolku z poslední výroční schůze v r. 2023. Jednalo se o podněty ke zlepšování životního prostředí v Trávníku a Naději. Podrobněji o nich budeme hovořit až na schůzi.
Společným zájmem Spolku i Osadního výboru je především zlepšení stavu trávnické „návsi“(obr. č. 2 a 3). Týká se to zejména vzhledu parčíku v okolí bývalé hospody a kaple. Jde o zlepšení přístupu k oběma stanicím autobusů a „zkulturnění“ vzhledu vnitřních prostor zděné čekárny. Ve směru na Mařenice byl upraven původní nebezpečný spád krajnice zastávky s tím, že se uvažuje o vybudování malého nástupiště.
Obr. č. 4
Dlouholetý špatný stav silničky a obslužných silnic je v Trávníku a Naději až do Hamru, trvalou bolestí všech řidičů. Mnozí jezdí s vozidly, která jsou v nízkém provedení pro rychlý dálniční povrch. Každý kámen snášejí tyto nízké vozy „bolestivě“. Silnice a cesty jsou každoročně nejdůležitější otázkou. První „vlaštovkou“ o které píšeme v aktualitách z listopadu 2023, byla rekonstrukce cesty od transformátoru do dolního Trávníku. Rekonstrukci hradilo město Cvikov v ceně okolo 700 000 Kč.
Další plánované rekonstrukce silničky a cest uvázlo na zrušení krajských a státních programů.
Obr. č. 5
Služby města Cvikova se za daného stavu starají o cesty operativně a včas. Do plánu údržby-sekání byla zařazena neudržovaná cesta pod bývalou slepičárnou (obr. č. 4), která je při současném stavu cest na Trávnický kopec pro místní pěší nejbezpečnějším spojením s trávnickou návsí.
V období současného léta je pro stav všech prašných“ obslužných cest největším nebezpečím počasí. Destruktivní jsou prudké lijáky, které vyplavují koryta v navezeném a naválcovaném štěrku. Od konce května situaci sledujeme pomocí jednoduchého měřidla dešťových srážek, které lze zakoupit v drogerii (obr. č. 5-8). Stupnice je vyvedena v litrech na metr čtvereční. Protože některé měření překročilo stupnici, provedl se přepočet pomocí odměrného válce.
Obr. č. 6, 7, 8
Prvé měření je z 6. června (obr. č. 6), kdy napršelo asi 68litrů vody na 1m2. Průměr horního hrdla měřiče je 8 cm. Chyba měření této malé nádoby bude spíše směrem k vyšším hodnotám napršené vody. Na jeden ar=10x10m zahrady napršelo 6800 litrů vody (skoro 7 tun, 7m3).
Co provedla voda tekoucí z Trávnického kopce na cestě k silnici je na obr. č. 9 a 10. Téměř dva roky vydržela tato cesta menší vodní nápor v uspokojivém stavu, dalo se po ní chodit. Cesta má na třech místech neudržované a neprůchodné svodnice do soukromé louky a původní asfaltované kamení vytváří koryta a zvyšují prudkost tekoucí vody. Jednoduché a časté opravy SMC jsou zde funkční do dalšího lijáku.
Obr. č. 9 a 10
Další měření je po přívalových lijácích z 16. července. Zjednodušíme výpočet, napršelo 350 mililitrů, to představuje asi 70litrů/m2 (7000litrů na ar). Voda vyplavila štěrk na svodnici, kterou ucpala a zaplavovala hl. silnici.
Dalším výsledkem je mimo jiné devastace cesty ze silničky v Naději na Milštejn (obr. č. 11). Služby (SMC) provedly rychle opravu všech cest v Trávníku a Naději, včetně výše uvedené cesty (obr. č. 12).
Obr. č. 11 a 12
Další dva mohutné přívalové deště dorazily krátce na to před 7. srpnem.
Bylo to „pouhých“ 250 ml/50cm2 do hrdla měřiče (obr. č. 8), to je asi 50 l/m2 (na ar 5000litrů, 5t vody) a výsledkem byla devastace podobná té výše uvedené. SMC následně opět cesty opravily. Tato „mravenčí“ práce vypadá dost nesmyslně, ale jde podle názoru obecního úřadu, pro obec o snesitelné náklady. Možná, že určitým řešením by bylo, některé cesty mechanicky upravit až na původní podklad malých plochých znělcových kamenů (obr. č. 13 je naplavenina z výkopu na trávnické stráni), které tvoří historický podklad všech cest v našich vesničkách. Svažité cesty odvodnit funkčními svodnicemi do obnovených škarp. Asfaltové hlavní cesty jsou zatím v nedohlednu, ale i ty bude třeba odvodnit.
Obr. č. 13 a 14
Dvě důležité cesty na trávnické stráni (obr. č. 14, ta horní je původně asfaltová), jsou poničené nejen počasím, ale také nedávno provedenou těžbou bukového lesíku v okolí zámečku. O těžbě jsme psali v minulých aktualitách. Těžbu dosud provádí těžební firma PETRA z Hodonína, která vyhrála výběrové řízení firmy Lesy České republiky v České Lípě. Orientačně bylo vytěženo asi 500 tun bukových, jasanových a dalších tvrdých kmenů. Mimo to v pasece stále leží mnoho tun silných větví, které jsou využitelné jako palivové dřevo. Opravy povrchu cest by měla udělat
Lesní firma až po ukončení těžby. O případném odprodeji dřeva zatím nemáme žádné zprávy.
Obr. č. 15 a 16
Prostor paseky po těžbě působí značně zdevastovaně proti původnímu lesnímu prostoru. Příroda si však dovede s předstihem pomoci. Po vyklizení padlého dřeva se celý prostor samozalesní, především bukovým mlázím. Ke slovu se přihlásila i rostlina, kterou v lese běžně nevidíme (obr. č. 15). Na několika místech paseky se po vytěžení kmenů povalovaly hromady kratších odřezků a větví (obr. č. 16).
Obr. č. 17 a18
Koncem července v prostoru paseky začal pracovat další lesní stroj, vyvážecí traktor 208F (obr. č. 17 a 18). Je to čtyřnápravová souprava s pohonem všech kol, vybavená nakládacím ramenem a ložným prostorem, kam se uloží ramenem vybraná část kmenů zakrytá v hromadě větví. Rameno přeloží větve a vybrané kmeny do nákladového prostoru a traktor je vyveze i do strmého kopce, kde je uloží do skládky. Ty pak kamion odvezl ke zpracování do ohrady u benzínové pumpy ve Cvikově.
Obr. č. 19 a 20
V současné době jsou z celé paseky vyvezeny silnější a kratší části kmenů (větví), vhodných pro prodej štípaného dřeva (obr. č. 19). Jak budou odstraněny zbylé tvrdé větve a další dřevěný odpad z těžby, zatím není známo. V celém prostoru zbyly asi tři velké volné skládky větví (obr. č. 20).
Aktuální dodatečná informace o těžbě dřeva v Trávníku.
Člen našeho Spolku pan Ing. Procházka, po informaci z Výroční členské schůze napsal dopis těžební firmě PETRA Hodonín s dotazem, jak bude probíhat další průběh těžby a odklízení dřeva z prostoru paseky u zámečku v Trávníku. Protože jsme na podobný dotaz od revírníka pana Kudrny nedostali odpověď, děkujeme panu Procházkovi za informaci, kterou zveřejňujeme.
Dobrý den,
dříví na odvozním místě bude do konce roku odvezeno. Je možnost i část prodat jako palivové dříví. Tvrdé listnaté 1500 ,- KČ + DPH. Je možné se domluvit i na dopravě odvozní soupravou do 5km je to 180 KČ/m3.
Co se týče potěžebních zbytků v pasece, tak to je v kompetenci LČR a místního revírníka pana Kudrny .Tel. 724524982 .Myslím že tam je i možnost samovýroby ale to se musíte domluvit přímo s ním.
S pozdravem Pšenica
From: PETRA spol. s r.o. <petra@firma-petra.cz>
Sent: Thursday, August 22, 2024 6:46 AM
Obr. č. 21 a 22
Od minulé výroční členské schůze uplynul již celý rok. Protože schůze Spolku je podle stanov veřejná, řešili jsme naše připomínky členů Spolku k povolení novostavby obytného domu p. Ing. Hnilici v Naději. Probíhalo stavební řízení u stavebního odboru MÚ Cvikov, který původně stavbu zastavil. Přítomni byli zástupci stavebního úřadu, CHKO v Jablonném v Podještědí a zástupci stavebníka a projektující architekt. Průběh a závěry jednání jsme zveřejnili v našich aktualitách.
Vzhledem k podanému rozporu s povolením pokračování stavby Spolek jako účastník řízení vyslovil s povolením nesouhlas. Tím se další řízení přesunulo na rozhodnutí krajského orgánu do Liberce. Stav stále trvá, neobdrželi jsme doposud žádnou jinou informaci.
Na stavbě zatím práce neprobíhají (obr. č. 22). V aktualitách jsme zveřejnili nový návrh řešení pláště budovy od architekta p. Doc. Petra Stolína. K tomu ještě zveřejňujeme návrh původního stavitele, jak měla stavba vypadat (obr. č. 21).
Obr. č. 23 a 24
V dubnu r. 2021 jsme na hlavní stránce Zpravodaje uvedli aktualitu, kdy se kolem silnice č. 9 mezi Novým Borem a Svorem objevily první úpravy okolního terénu, naznačující, že se chystá oznámená přestavba této tříkilometrové části severočeské magistrály na čtyřpruhovou rychlostní silnici.
Teprve v březnu r. 2022 jsme se dívali na podobný obrázek č. 23, ale pouze s úpravami okolí silnice č. 9. Hlavní práce začaly v létě 2023.
Všechny další obrázky jsou z července 2024. To však je již nějaký týden celá rekonstrukce silnice č. 9 a okružní křižovatka ve Svoru v běžném provozu, včetně odbočky po „staré“ silnici do Nového Boru.
Obr. č. 25 a 26
Na celé délce rekonstrukce jsou tři přemostění, za železničním mostem (obr. č. 24) je zrušená odbočka do N. Boru a je přemostěná odbočka do N. Boru od Svoru. Následné přemostění údolí je současně volným průchodem pro zvěř. Před Svorem je přemostěno údolí potoka (obr. č. 25) a současně je dalším volným průchodem pro zvěř. Rychlostní silnice první třídy je čtyřpruhová a téměř v délce tří kilometrů je vybavená bezpečnostními zálivy SOS pro odstavení nepojízdných vozidel (nikoliv pro parkování). Podél silnice (kterou jsme nazvali dlouhou mílí) je na staré, původně čedičem dlážděné pražské silnici, již několik let fungující cyklistická stezka (obr. č. 26). Na kopci by měla zatočit ve směru původního železničního násypu a na novém přemostění lávkou nad novou silnicí pokračovat na původním železničním násypu na Cvikov a Jablonné v Podještědí. Přemostění lávkou nebylo součástí rekonstrukce silnice.
Obr. č. 27 a 28
Rychlostní silnici od Svoru (obr. č. 27) říkáme „dlouhá míle“, kterou ve směru ke Svoru ukončuje již funkční, zatím jednopruhová kruhová křižovatka, které určitě budeme říkat „kruháč“.
Celé dílo, by mělo naplnit rozpočet asi 545 milionů korun, jen za „dlouhou míli“? O ceně kruhové křižovatky se zpočátku nemluvilo.
Obr. č. 29 a 30
„Klobouk“ kruhové křižovatky je nebývale rozlehlý, je v mírném stoupání (obr. č. 29). Podle známé projektové dokumentace (obr. č. 30) je jednopruhový a dojem klobouku vytváří široké lemování, vydlážděné kostkami v šíři jízdního pruhu. I úprava výjezdu volně položeným mohutným betonovým hrazením napovídá, že po dostavbě obchvatu Svoru, bude křižovatka upravena na vícepruhovou variantu.
Obr. č. 31
Nabízí se varianta kruhové křižovatky, která je již v provozu v Jestřebí, kde i velký pahorek „klobouku“ najde své uplatnění při vytvoření širšího vnitřního předjížděcího pruhu. Jeho výhodu si můžeme vysvětlit na modelu z Jestřebí (obr. č. 31).
Těžký červený kamion vjíždí od Prahy do vnějšího pruhu kruhové křižovatky. Za ním rychleji jedoucí modré osobní auto v místě vjezdu do širšího vnitřního pruhu do pruhu vjede (má přednost před vozidly přijíždějícími od Doks) a předjede kamion, který pokračuje na Českou Lípu. Při výjezdu z vnitřního pruhu se může modré vozidlo dostat na úroveň vozidla jedoucího před kamionem. Tomu však musí dát přednost, a zařadit se až za něj.
Pro naložený kamion je větší poloměr vnějšího okruhu provozně výhodnější, protože mu umožňuje projetí křižovatky plynule a větší rychlostí. Tento typ kruhové křižovatky je pro budoucí stav zvýšené hustoty provozu výhodný i pro řidiče osobních vozidel, ale s dobrou úrovní techniky řízení.
V červnu a červenci letošního léta se přihodilo dost aktualit, ke kterým můžeme zaměřit i diskuzi účastníků svolané výroční členské schůze, která bude také volit novou Radu Spolku pro příští čtyřleté volební období. Lze pouze konstatovat, že v rámci města Cvikova se daří obci zabezpečovat základní potřeby, které obyvatelé našich vesniček (městských čtvrtí) ke svému životu potřebují. Je třeba vyřešit i starosti s obslužnými cestami.
Přejeme všem členům našeho Spolku co nejlepší výsledek v jednání výroční schůze.
Všechny účastníky schůze zdraví
Administrátor
Zpravodaje Trávník a Naděje
12. srpna 2024