Jdi na obsah Jdi na menu
 


POHLED DO BUDOUCNOSTI

article preview

Budoucnost silnic Cvikov-Svor-N. Bor

Není to v příliš vzdálené minulosti, kdy se začala dálnice od Liberce protahovat směrem ke Cvikovu a prozatím se stočila k Žitavě. Již tehdy se objevil záměr, že v budoucnu bude dálnice pokračovat směrem na Jablonné, Cvikov, N. Bor a dále k Děčínu a Ústí. Stala by se dálniční variantou severu republiky, která propojí krajská města a průmyslový sever. Možná je to hodně vzdálená budoucnost.

liberec-chrastava-hradek-n.n..jpg

Jsou však i jiné, aktuálnější záměry, které řeší obtíže dopravní přetíženosti silnic na cvikovsku v současnosti. Jedním z nich je obchvat Svoru. O řešení obchvatu se v minulosti dostala na veřejnost verze velké kruhové křižovatky na současné křižovatce silnice z N. Boru na Rumburk, nebo na Liberec. Dlouho bylo „ticho“.

svor.jpg

V minulých dnech se na Úřední desce Městského úřadu ve Cvikově objevila
veřejná vyhláška o změně územního rozhodnutí o umístění stavby, kterou bude zkapacitnění silnice N. Bor-Svor, jejího rozšíření a úpravy v délce asi jednoho kilometru před křižovatkou ve Svoru. Stavební odbor MÚ Cvikov k tomu vydal rozhodnutí o změně územního rozhodnutí o umístění stavby. Toto stavební řízení o umístění stavby a následující řízení, jsou cestou k zahájení a vydání stavebního povolení.
O době realizace stavby není zatím zveřejněný žádný údaj.

situacni-plan-i9-n-o-v-y-b-or---s-v-or--3-.jpg

Na obrázku je situační plán zkapacitnění první části silnice před křižovatkou ve Svoru. Jde o velké množství dílčích staveb v rozšiřované silnici, vyznačení parcel pro územní řízení, úpravy všech větví navazujících silnic a cest, jejich opravy, inženýrská opatření, několik mostů, podjezd hl. komunikace, oplocení a td.. Výsledkem by měla být širší komunikace v každém směru v délce jednoho kilometru. Zahájení stavby a zprovoznění zkapacitněné silnice (rozšířené), je v současné době za časovým horizontem roku 2021.
Realizace stavby proběhne v delším časovém úseku a po určitou dobu zde bude zřejmě probíhat částečné, nebo i úplné omezení provozu. Takové informace v současné době nejsou k dispozici.

nasep-vlaku-2.jpg   situacni-plan-i9--detail-2.jpg

 Obr. č. 4 a Obr. č. 5

Součástí stavby bude řešení napojení nové cyklistické stezky, která bude částečně kopírovat tzv. starou silnici. Dotazem u stavebního odboru Města Cvikova jsme získali informaci, že v místě současné „proluky“ na obr. č. 6, bude vyústění účelové komunikace (stezky) z podjezdu pod hl. silnicí obr. č. 5 a její napojení na nově vybudovanou část stezky na druhé straně ve ve směru na Cvikov. Stezka bude podle jedné varianty pokračovat po původním náspu železnice Svor-Cvikov, tak jak je vidět na obr. č. 4 a č. 5

vyusteni-podjezdu-cyklostezky-2.jpg

Obr. č. 6

Ve směru na Svor a Cvikov bude rozšířená silnice napojena na stávající křižovatku, ale již s vytvořenými nájezdy a výjezdy pro další etapu výstavby pozdějšího velkého kruhového objezdu s připravenými výjezdy nových komunikací obchvatu Svoru a nového výjezdu na Liberec.

kruhovy-objezd.jpg situacni-plan-i9--detail-1.jpg

 obr. č. 7 a obr. č. 8

Současný vzhled křižovatky ve Svoru vybudováním kruhového objezdu, tak jak je to vidět na obr. č. 7 a obr. č. 8 se podstatně změní. Bude osvětlený, stejně jako rozšířená silnice i oplocený. Silnice na Rumburk bude následně vyvedena vpravo na obchvat, který bude navazovat až nad Svorem na pokračování silnice v původním směru. 
Tím se vysoký provoz motorových vozidel, zejména těžkých kamionů a nákladních vozidel vyhne prudkému kopci a zejména zatáčce v centru Svoru.  

Ve Svoru si oddechnou.

Administrátor
4. únor 2021