Aktuality v Trávníku a Naději, říjen a listopad 2024
TRÁVNÍK a NADĚJE
v listopadu 2024
Aktuality v Trávníku a Naději,
říjen a listopad 2024
Úvodem listopadových aktualit informujeme členy našeho Spolku Trávník a Naděje o jednání Rady Spolku, které se konalo 26. října v Trávníku a bylo posledním zasedáním v tomto kalendářním roce.
Rada a Kontrolní revizní komise (KRK) Spolku se na společném jednání zabývaly především usnesením poslední výroční členské schůze ze 17. srpna 2024. Součástí usnesení jsou i říjnové a listopadové Aktuality, které uvádíme níže.
Dalším důležitým úkolem Rady byla volba předsedy, místopředsedy a správce členské evidence a pokladníka. Kontrolní a revizní komise (KRK) volila svého předsedu.
Úvodem voleb se rozhodl místopředseda Spolku pan Pavel Rutar již nekandidovat na funkci místopředsedy. Důvodem bylo vysoké stáří a s tím spojené zdravotní obtíže.
Pan Rutar je i nadále členem Rady Spolku. Za dlouholetou činnost předsedy Občanského Sdružení a prvního předsedy našeho Spolku i jeho místopředsedy, mu Rada i Komise jménem všech členů děkují.
Na volební období r. 2025 až 2029 byli Radou zvoleni:
Předsedou Spolku pan Vít Stanislav z Trávníku.
Místopředsedou Spolku pan Karel Vyroubal z Naděje.
Správcem členské evidence a pokladní paní Martina Půčková z Trávníku.
Jiné protinávrhy nebyly předloženy.
Kontrolní a revizní komise zvolila na uvedené volební období:
Předsedou Komise paní Blanku Bělohlávkovou z Naděje.
Jiné protinávrhy nebyly předloženy.
Další jednání Rady a KRK bude uskutečněno pravděpodobně o Velikonocích r. 2025.
Pokračujeme druhou AKTUALITOU.
V letošním červenci začal vyvážecí traktor 208F svým dlouhým ramenem (obr. č. 1) vytahovat zbylé kratší bukové klády a odřezky ze směsi větví, které zbyly na pasece po odtěžení kmenů. Jsou pro firmu Petra Hodonín ještě obchodně využitelné, odvážely se do firem štípajících palivové dřevo.
Obr. č. 1 a č. 2
Při této činnosti traktor přeložil zbylé větší větve na samostatné hromady. Tím vznikla na celé pasece (obr. č. 2) čtyři prostorově velká místa, tvořená přibližně stejným množstvím bukových větví vhodných pro samovýrobu malospotřebitelů.
Každou z těchto čtyř „parcel“, které určil lesní správce lesa u Zámečku, firmy Lesy České republiky v České lípě, si mohl zadat soukromý zájemce, který si vlastními silami a technikou, včetně odvozu, mohl vytěžit palivové bukové dřevo zbylé po těžbě a větve silnější než sedm cm.
(Podle lesního zákona má totiž každý občan právo v lese sbírat suchou, na zemi ležící klest. „Za klest se považuje přirozený opad větví a zbytky po těžbě, které nemají na silnějším konci větší průměr než 7 cm bez kůry.“)
Narubej si sám, nabízí stát. Zájem o dřevo roste, lidem stačí i klestí - Seznam Zprávy
Obr. č. 3 a č. 4
Vytěžovací traktor sice napomohl zájemcům tím, že soustředil větve na jednom místě (obr. č. 3), kterým je „parcela“ č. 1. Jde však o hromadu hustého propletence větví všech průměrů. Obdobná hromada č. 2 je vidět na (obr. č. 4) v pozadí za skládkou kmenů. Ta hromada se musí roztřídit a rozebrat větve podle průměrů.
Obr. č. 5 a č. 6
Silné vybrané větve z hromady č. 3 (obr. č. 5), vhodné pro samovýrobu, (použijeme univerzální název dřevorubec) dřevorubec rozřeže řetězovou pilou na polena délky jednoho metru. Skládají se do nejvhodnějšího místa pro odvoz, do jednoho metru vysokých řad tak, aby mezi poleny bylo co nejméně místa.
Tím vznikne základní objemová jednotka krychlového metru polen, který nese název Prostorový metr rovnaný (PRMr). Podle tabulek mají buková polena 1 PRMr objemovou hmotnost 585kg. Proslýchá se, že v našich podmínkách bude cena 1PRMr asi 300Kč). To je sice cena značně příznivá, ale „vydřená“. Co jsme napsali, není vše, co ještě dřevorubce potká. ( Prostorový metr – Wikipedie)
Jsme u hromady č. 4 (obr. č. 6).
Obr. č. 7
Dost dlouho trvalo, než se v celém prostoru vyjmenovaných hromad bukových větví začala odvíjet nějaká chvályhodná činnost, naznačující že „snad“ nějaký úklid na pasece začal. Začal asi v první polovině srpna nenápadnou hromádkou srovnané kulatiny (obr. č. 7). Odhadem jde asi o 2-3PRMr. Neznáme současné podmínky samovýroby, ale v r. 2022 Lesy Č. R. nabízely samovýrobcům-dřevorubcům možnost odkoupení maximálně 35 PRMr. Jde o hradbu 1m vysokou a 35m dlouhou. Je možné, že toto omezení je již jiné.
Obr. č. 8 a č. 9
Připomeňme, že dřevorubec pracuje v místě (obr. č. 8 a č. 9) v poměrně prudkém svahu. Původní 2-3 PRMr se zakrátko zvětšily na několik PRMr (obr. č. 8) a skládají se asi o deset metrů níže pod cestou (obr. č. 9). Z variant počasí se příliš vybírat nedá, „rubá“ se za horka a nejlépe, když je zamračeno a neprší. Každá větev se musí vzít do ruky. Buď jí nařezat na polena a uložit, nebo jí odložit na vyhrazené místo.
Začalo to v červenci a končí počátkem listopadu. Pouze částečně, malá hromada ještě čeká na zpracování.
Obr. č. 10, č. 11 a č. 12
Důležitou povinností při samovýrobě je, že v dohodě se správcem lesa je zapotřebí celou „parcelu“ uklidit podle jeho požadavků. Ten určí, jak bude vypadat celá „parcela“ po ukončení těžby. Jak organizace práce v místě vypadá, je dobře vidět na obr. č. 10, č. 11 a č. 12. Vedle rostoucí hráze PRMr rostou i „hráze“ nepoužitých větví a mizí původní hromada. Podrobně je vidět třídění (obr. č. 11) podle průměru. Práce v lese se provádí v době mimo zaměstnání a pomáhají příslušníci rodiny a přátelé. Je to tvrdý „chleba“.
Obr. č. 13 a č. 14
Práce na „parcele“ se chýlí ke konci (obr. č. 13). Hromada č. 4 prakticky zmizela. Pod mladou bučinou na kraji horního stromořadí vede cesta nad Zámečkem. Na ní se nakládají polena na traktůrek s vozíkem (obr. č. 14). Každé dvě i více polen se z PRMr musí vynést ručně na vozík. Kolik to je ve skutečnosti kubíků nevíme.
Obr. č. 15
Polena jsou odvezena (obr. č. 15). Zbylo asi sedm hrází větví. Odhadujeme, že celý prostor „parcely“ má rozměry 40x20 metrů a je uklizený.
Nevíme co se bude dál dít s větvemi. Některé bukové větve na hrázích jsou určitě výborným palivem, v délce tvrdých palivových briket do kamen, krbů a krbů s vložkou. Ale také mohou zůstat „ladem“ a za dlouho ztrouchnivět, nebo je lesní dělníci mohou rozdrtit drtiči ke zvýšení kvality lesní hmoty. Možná, že se objeví zájemci o odkoupení i těch větví.
Jediné co zatím není jasné, kdy na zbývajících třech hromadách začnou pracovat další dřevorubci, kteří si již všechny „parcely“ údajně zadali.
Postupme k další AKTUALITĚ.
Obr. č. 16 a č. 17 a č. 18
Většina cest v Trávníku a Naději jsou obslužné komunikace s písčito kamenitým povrchem. Všechny trpí častými přívalovými dešti. Dlouhodobě nejhůře jsou na tom cesty od silnice na Trávnický kopec až pod vodárnu (obr. č. 16) a v Naději na cestě na Milštejn (obr. č. 17). Jsou příkré a trpí zničujícím přívalem vody. Cesta od sv. Antonína do dolní Naděje má menší sklon, ale je dlouhá (obr. č. 18), teče po ní rychle velké množství vody a vyplavuje koryta. Na fotografii je cesta po úpravě drceným štěrkem a již zapuštěnou svodnicí.
Oprava prvních dvou cest pomocí navezené, případně ještě zaválcované asfaltové drtě, kterou akutně po poškození přívalem prováděly SMC (Služby města Cvikova), je možná levnější než „asfalt“, ale trvá jen do dalšího přívalového deště. Výsledek je dobře vidět na fotografiích.
Obr. č. 19, č. 20 a č. 21
Pan starosta Cvikova Petr Vrabec naší Výroční schůzi dopisem sdělil, že Obecní úřad rozhodl uvedené tři cesty opravit na zkoušku jinou technologií, která by měla mít dlouhodobější životnost. Paní Martina Solloch, předsedkyně Osadního výboru v Trávníku a Naději (člen Rady našeho Spolku) informovala Zpravodaj:
Rada města Cvikov schvaluje objednávku na opravu místních komunikací v Trávníku a Naději dle cenové nabídky G&G - STAV s.r.o., se sídlem Starý Bydžov 120, 503 57 Starý Bydžov, IČO: 28853288, za cenu 572 000 Kč bez DPH, tj. 692 120 Kč s DPH.
Opravu provede firma, která na používanou frézovanou drť nanese impregnační nástřik horkou tekutou směsí, asi na bázi asfaltu (pod názvem „olej“). Do drtě budou na vybraných místech předem vloženy svodnice pro odvod povrchové vody. Úpravu podkladu provedou Služby města Cvikova.
Všechny tři cesty (obr. č. 19, č. 20, č. 21) byly v průběhu první poloviny října, za dobrého, nedeštivého počasí opraveny výše uvedenou technologií. Pokud se tato oprava osvědčí, bude podle potřeby v dalších letech použita i na další cesty v Trávníku a Naději.
Obr. č. 22
Služby (SMC) (obr. č. 22) na uvedených cestách připravily podklad v kvalitě, která je vidět na obr. č. 23 a 24 a 25. Firma z autocisterny s ohřevem (nebyli jsme v Trávníku) nastříkala na suchý podklad tekutou horkou asfaltovou penetraci (bylo slunečné počasí), která protekla asi tři centimetry do vrstvy drceného štěrku, ztuhla a ještě na horký povrch byla nasypána krycí vrstva drceného kamene. Takto upravený povrch po vychladnutí vytvoří pružnou vrstvu, podobnou živičnému povrchu silnic. Měl by zejména v zimě cesty ochránit proti proniknutí vody do dutin podkladu a zamezit zničení povrchu cesty vzniklým ledem.
Celé dílo je v roční záruční době, v ceně jak jsme výše uvedli do 700 000Kč. Cesty jsou používány běžnou autodopravou, včetně nákladních vozidel. Výsledný dojem je zatím velmi dobrý. Hodnocení bude možné až po zimním a letním provozu.
Obr. č. 23 a č. 24 a č. 25
Do všech tří cest byly před nástřikem impregnace založeny ocelové svodnice na odvod povrchové vody. Na Trávnický kopec jsou v dolní části tři svodnice a v horní pod vodárnou další tři (obr. č. 26). Dvě byly zatím v části vyústění nedokončené (obr. č. 27). Pokud budou udržovány průtočné, budou asi dobře odvádět dešťovou vodu za normálního deště.
Na cestě k Milštejnu jsou instalovány dvě svodnice (obr. č. 28). Na cestě do dolní Naděje také dvě svodnice. Při běžném dešti se těmito odvody dešťové vody mimo cestu zpomalí rychlost vody a tím i ničení povrchu cest.
Obr. č. 26 a č. 27 a č. 28
V místech, kde jsou svodnice uloženy v blízkosti obydlených budov, mělo by být pravidlem, aby zde bydlící obyvatelé dohlédli svépomocí na čistotu svodnic a občas je vymetli. Průtočnost instalovaných svodnic by také průběžně měly kontrolovat SMC.
Obr. č. 29
My hodně starší si pamatujeme, že po této cestě (obr. č. 29), která byla odvodněná třemi hodně starými kamennými prahy (dnes se nazývají svodnice), tehdy „vyztužená“ plochými znělcovými kameny, mohly projíždět i klasické žebřiňáky s dřevěnými koly s obručemi. V padesátých letech tažené koňským spřežením. Poté zde jezdila již auta po kamenech zalitých horkým asfaltem, který se v posledních dobách změnil v ostrá kamenitá koryta, po kterých již nová osobní auta s nízkou světlostí podvozku jezdit nemohla. Cesta byla nebezpečná i pro chodce.
Ve zdejších současných horských podmínkách s výkyvy počasí se sem musel vrátit povrch zpevněný asfaltovou emulzí.
Není to ošklivý pohled (obr. č. 29).
Závěrem konstatujeme, že Město Cvikov dobře rozhodlo vyřešit problém cest v městských částech Trávník a Naděje po letech provizorních oprav, výraznou změnou technologie jejich údržby. Přejme si, aby se to povedlo. Panu starostovi děkujeme.
Posledním zastavením v listopadových AKTUALITÁCH je podivný sklad balíků sena na louce, která se pravidelně dvakrát ročně seká.
Obr. č. 30
Pastvinářská firma JAGRA zde, na své louce někdy v r. 2022 odložila na neurčito asi 700 balíků (špulek) sena (obr. č. 30). Nezkrmily se a po dvou letech zarůstaly vlastní trávou. Podivná vysoká, mohutná hradba podél silnice Cvikov- Trávník.
Obr. č. 31 a č. 32
Začátkem letošního podzimu je YAGRA začala rozebírat (obr. č. 31) a v pravé části pastviny začaly vznikat dva komposty (obr. č. 32).
Obr. č. 33 a č. 34
Celou akci provádí velký traktor s mechanickým nakladačem, který naloží dva balíky s původními potrhanými sítěmi obalu a převeze je k velké hromadě vznikajícího kompostu, kde dva spolupracovníci zbaví náklad plastové sítě. Upravené balíky pak traktor rozválí na haldě kompostu (obr. č. 33 a č. 34)
Obr. č. 35 a č. 36
Původní balíky rozvolněné v kompostu již vykazují probíhající tlení (obr. č. 35).
Sejmutou síť ukládají pracovníci do připravených žoků na spálení ve spalovnách (obr. č. 36).
Obr. č. 37
Poptali jsme se, jde skutečně o budování dvou kompostů. Pokud by to skutečně komposty měly být, pak by se měl organický materiál vrstvit se zeminou a nějak dál upravovat (obr. č. 37). Takovou informaci jsme nezískali, pouze konstatování, že kompost by měl možná sloužit pro hnojení místních pastvin. Počkáme, co se zde bude dále dít.
Likvidace odložených balíků sena kompostováním je dobrým řešením.
Ale i kompost, zejména takové velikosti, by měl mít profesionální úpravu a zabezpečení, aby se nerozpadal, zejména v chráněné krajinné oblasti. Aby vypadal jako udržovaný kompost.
Blíží se konec podzimu s možnými mrazy a tak končí závěsná květinová výzdoba, která nám po celé léto a podzim, i po vichřici zdobila chalupu a dělala radost.
Zahrady jsou připravené na zimu.
Všechny členy našeho Spolku
a čtenáře Zpravodaje,
zdraví jeho administrátor.
V Trávníku a Naději
6. listopadu 2024
Pokud chcete získat
původní vzhled stránky,