Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dopis Radě Zastupitelstva města Cvikova

pravotociva.jpg

article preview

ctyrlistek-maly.jpgSPOLEK TRÁVNÍK A NADĚJE

       Cvikov-Trávník 82, 471 56 Mařenice, okr. Česká Lípa.

 

 

 

 

Rada města Cvikov

 Náměstí Osvobození 63

CVIKOV

 

 

 

Vážená Rado,

 

obracíme se na Vás s následující informací.

 

            V průběhu současného léta, zejména školních prázdnin a dovolených a také zřejmě jako následek omezení turistického ruchu v důsledku koronavirové epidemie, dochází na silnici třetí třídy procházející Trávníkem k velkému nárůstu průjezdů motorových vozidel.

            Počet projíždějících vozidel je v hodinovém intervalu velmi vysoký. V místě domu č.25 vytváří silnice v obou směrech nepřehlednou zatáčku, kterou v obou směrech musí vozidla projíždět, včetně narůstajícího počtu cyklistů a chodců, bydlících v Trávníku i pěších turistů, kteří do centra s odbočkou silničky do Naděje a Hamru, případně na autobusové zastávky, musí projít. Tato nepřehledná zatáčka zakrývá i neznačený přechod z dolního Trávníku na silničku do Naděje.

            V místě zatáčky platí oboustranně od značení Trávník, omezení rychlosti 50km/hod. V situaci vysokého průjezdu vozidel v tomto místě, vyvolává tato rychlost v těsném kontaktu s procházejícími chodci, kteří jinudy projít nemohou, velký pocit nebezpečného ohrožení, znásobený pocitem vysoké rychlosti projíždějících vozidel. Veřejná představa je, že mnoho vozidel v tomto místě i vysoce překračuje stanovenou rychlost. Z tohoto důvodu narůstá o obava rodičů o ohrožení dětí a mládeže, kteří procházejí silnicí, křižovatkou a nebo projíždějí na kolech z dolního Trávníku do Naděje. Připomínáme, že silnice je současně značenou cyklostezkou a silnička do Naděje tvoří velmi frekventovanou cyklistickou spojnici ke dvěma dalším cyklostezkám v Naději, Hamru, na Milštejn a na přehradu Naděje.               

Abychom   si utvořili v Radě Spolku přesnější představu, jak tato situace reálně vypadá, provedl náš předseda p. Stanislav informativní zjištění počtu projíždějících vozidel a změření jejich rychlosti, u značného počtu motorových vozidel v úseku sto metrů v bezprostředním okolí domu č.25, stojícího v zatáčce. Měření času průjezdu stanoveným úsekem bylo provedeno klasicky pomocí digitálních stopek a rychlost byla vypočítána podle fyzikálního vzorce. (Uvedeno v příloze č.1)

trasa-100m.jpg

Měření proběhlo v devíti dnech mezi 15.7.-9.8.. Celkově byl v devíti měřených dnech, vždy v době jedné hodiny, započítán průjezd zatáčkou v obou směrech celkem asi 750 vozidel.

Středa     15.7. -15.-16.hod            82 vozidel

Sobota    18.7.- 10.-11.hod            90 vozidel

Pondělí   20.7.- 16.-17.hod            70 vozidel

Čtvrtek   23.7.- 16.-17.hod           109 vozidel

Sobota    25.7.- 15.-16.hod             95 vozidel

Neděle    26.7.- 17.-18.hod             81 vozidel

Sobota      8.8. -15.-16.hod           149 vozidel

Neděle      9.8.- 11,30-12,30 hod    75 vozidel

 

 

U 369 vozidel byla změřena průměrná rychlost ve stanoveném úseku. Jde přibližně o 50% vozidel z celkového počtu. I když jde o informativní zjištění, lze si vytvořit reálnou představu i o průměrných rychlostech vozidel projíždějících úsekem.

 

185 vozidel (řidičů) z 369 měřených, projíždí úsekem rychlostí do  45km/hod včetně. (50%)

179 vozidel (řidičů) z 369 měřených, projíždí úsekem rychlostí nad 45km/hod včetně. (50%)

  54 vozidel (řidičů) z 369 měřených, projíždí úsekem rychlostí nad 52km/hod včetně. ( 55-  

       72km/hod).

V příloze č.2 je uveden jeden z pracovních záznamů měření.

     sobota-8.8.-up.jpg  

 

Závěrem je konstatování, že velká většina řidičů dodržuje při průjezdu zatáčkou zákonem stanovenou rychlost v obci do 50km/hod.

Tímto zjištěním se ovšem nijak nemění situace, že v této nepřehledné zatáčce je tato rychlost vysoká a u většiny v místě bydlících občanů vyvolává obavy ohrožení jejich bezpečnosti při spoluužívání této komunikace s projíždějícími vozidly.

K tomu je nutné ještě dodat, že dopravní frekvence v tomto místě bude trvale vysoká, pravděpodobně se v sezoně bude zvyšovat. Silnice se po otevření hraničního přechodu v Krompachu stala mezinárodní, tvoří nejkratší spojnici Cvikovska s Žitavou a s jezery a koupališti v jejím okolí. Při sledování byl také zaznamenán nárůst cykloturistiky, která značně poroste používáním elektrokol.

Po zvážení všech okolností a výsledků lze konstatovat, že většina řidičů vnímá při jízdě nebezpečnost této nepřehledné zatáčky a přizpůsobuje rychlost jízdy pod 45km/hod. Proto není účelem této informace tyto řidiče postihovat nařízeními. Ke zklidnění v místě by přispělo, kdyby se podobně chovala ve větší míře i druhá část řidičů jedoucích rychlostí nad 45km/hod.

Proto doporučujeme v obou směrech jízdy zatáčkou informační a doporučující značení, tak jak je naznačeno v příloze č.3.

pravotociva.jpg  levotociva.jpg

Pokud jde o řidiče jezdící v místě rychlostí nad 50 km/hod. určitě by se prosadilo v regulaci jejich rychlosti, častější měření rychlostí vozidel prováděné MPo Cvikov a PoČR v protisměru výjezdu ze zatáčky.

Rada našeho Spolku situaci diskutovala a v tomto smyslu byla informována i výroční členská schůze Spolku, na které byli přítomni pan starosta JUDr. Švehla a pan místostarosta Vrabec. Radě Spolku bylo VČS uloženo seznámit vás s touto situací v Trávníku. Okolnosti, které komplikují úřední vyřešení možností navrhovaných řešení (příkazové značení, upozorňovací radar atd.) nám byly vysvětleny na VČS.

 

Věříme, že tuto naší informaci vezme Rada města na vědomí a zváží námi navrhovaná opatření.

 

 

Děkujeme.

                                                                                               PaedDr. Vít S T A N I S L A V

                                                                                                      předseda Spolku

 

V Trávníku 22.8.2020           

Předáno podatelně MÚ 26. srpna 2020