Dopis Radě Zastupitelstva města Cvikova

SPOLEK TRÁVNÍK A NADĚJE
Cvikov-Trávník 82, 471 56 Mařenice, okr. Česká Lípa.
Rada města Cvikov
Náměstí Osvobození 63
CVIKOV
Vážená Rado,
obracíme se na Vás s následující informací.
V průběhu současného léta, zejména školních prázdnin a dovolených a také zřejmě jako následek omezení turistického ruchu v důsledku koronavirové epidemie, dochází na silnici třetí třídy procházející Trávníkem k velkému nárůstu průjezdů motorových vozidel.
Počet projíždějících vozidel je v hodinovém intervalu velmi vysoký. V místě domu č.25 vytváří silnice v obou směrech nepřehlednou zatáčku, kterou v obou směrech musí vozidla projíždět, včetně narůstajícího počtu cyklistů a chodců, bydlících v Trávníku i pěších turistů, kteří do centra s odbočkou silničky do Naděje a Hamru, případně na autobusové zastávky, musí projít. Tato nepřehledná zatáčka zakrývá i neznačený přechod z dolního Trávníku na silničku do Naděje.
V místě zatáčky platí oboustranně od značení Trávník, omezení rychlosti 50km/hod. V situaci vysokého průjezdu vozidel v tomto místě, vyvolává tato rychlost v těsném kontaktu s procházejícími chodci, kteří jinudy projít nemohou, velký pocit nebezpečného ohrožení, znásobený pocitem vysoké rychlosti projíždějících vozidel. Veřejná představa je, že mnoho vozidel v tomto místě i vysoce překračuje stanovenou rychlost. Z tohoto důvodu narůstá o obava rodičů o ohrožení dětí a mládeže, kteří procházejí silnicí, křižovatkou a nebo projíždějí na kolech z dolního Trávníku do Naděje. Připomínáme, že silnice je současně značenou cyklostezkou a silnička do Naděje tvoří velmi frekventovanou cyklistickou spojnici ke dvěma dalším cyklostezkám v Naději, Hamru, na Milštejn a na přehradu Naděje.
Abychom si utvořili v Radě Spolku přesnější představu, jak tato situace reálně vypadá, provedl náš předseda p. Stanislav informativní zjištění počtu projíždějících vozidel a změření jejich rychlosti, u značného počtu motorových vozidel v úseku sto metrů v bezprostředním okolí domu č.25, stojícího v zatáčce. Měření času průjezdu stanoveným úsekem bylo provedeno klasicky pomocí digitálních stopek a rychlost byla vypočítána podle fyzikálního vzorce. (Uvedeno v příloze č.1)
Měření proběhlo v devíti dnech mezi 15.7.-9.8.. Celkově byl v devíti měřených dnech, vždy v době jedné hodiny, započítán průjezd zatáčkou v obou směrech celkem asi 750 vozidel.
Středa 15.7. -15.-16.hod 82 vozidel
Sobota 18.7.- 10.-11.hod 90 vozidel
Pondělí 20.7.- 16.-17.hod 70 vozidel
Čtvrtek 23.7.- 16.-17.hod 109 vozidel
Sobota 25.7.- 15.-16.hod 95 vozidel
Neděle 26.7.- 17.-18.hod 81 vozidel
Sobota 8.8. -15.-16.hod 149 vozidel
Neděle 9.8.- 11,30-12,30 hod 75 vozidel
U 369 vozidel byla změřena průměrná rychlost ve stanoveném úseku. Jde přibližně o 50% vozidel z celkového počtu. I když jde o informativní zjištění, lze si vytvořit reálnou představu i o průměrných rychlostech vozidel projíždějících úsekem.
185 vozidel (řidičů) z 369 měřených, projíždí úsekem rychlostí do 45km/hod včetně. (50%)
179 vozidel (řidičů) z 369 měřených, projíždí úsekem rychlostí nad 45km/hod včetně. (50%)
54 vozidel (řidičů) z 369 měřených, projíždí úsekem rychlostí nad 52km/hod včetně. ( 55-
72km/hod).
V příloze č.2 je uveden jeden z pracovních záznamů měření.
Závěrem je konstatování, že velká většina řidičů dodržuje při průjezdu zatáčkou zákonem stanovenou rychlost v obci do 50km/hod.
Tímto zjištěním se ovšem nijak nemění situace, že v této nepřehledné zatáčce je tato rychlost vysoká a u většiny v místě bydlících občanů vyvolává obavy ohrožení jejich bezpečnosti při spoluužívání této komunikace s projíždějícími vozidly.
K tomu je nutné ještě dodat, že dopravní frekvence v tomto místě bude trvale vysoká, pravděpodobně se v sezoně bude zvyšovat. Silnice se po otevření hraničního přechodu v Krompachu stala mezinárodní, tvoří nejkratší spojnici Cvikovska s Žitavou a s jezery a koupališti v jejím okolí. Při sledování byl také zaznamenán nárůst cykloturistiky, která značně poroste používáním elektrokol.
Po zvážení všech okolností a výsledků lze konstatovat, že většina řidičů vnímá při jízdě nebezpečnost této nepřehledné zatáčky a přizpůsobuje rychlost jízdy pod 45km/hod. Proto není účelem této informace tyto řidiče postihovat nařízeními. Ke zklidnění v místě by přispělo, kdyby se podobně chovala ve větší míře i druhá část řidičů jedoucích rychlostí nad 45km/hod.
Proto doporučujeme v obou směrech jízdy zatáčkou informační a doporučující značení, tak jak je naznačeno v příloze č.3.
Pokud jde o řidiče jezdící v místě rychlostí nad 50 km/hod. určitě by se prosadilo v regulaci jejich rychlosti, častější měření rychlostí vozidel prováděné MPo Cvikov a PoČR v protisměru výjezdu ze zatáčky.
Rada našeho Spolku situaci diskutovala a v tomto smyslu byla informována i výroční členská schůze Spolku, na které byli přítomni pan starosta JUDr. Švehla a pan místostarosta Vrabec. Radě Spolku bylo VČS uloženo seznámit vás s touto situací v Trávníku. Okolnosti, které komplikují úřední vyřešení možností navrhovaných řešení (příkazové značení, upozorňovací radar atd.) nám byly vysvětleny na VČS.
Věříme, že tuto naší informaci vezme Rada města na vědomí a zváží námi navrhovaná opatření.
Děkujeme.
PaedDr. Vít S T A N I S L A V
předseda Spolku
V Trávníku 22.8.2020
Předáno podatelně MÚ 26. srpna 2020